Thursday, July 15, 2010

- kem bestari solat -

hari dan esok ada kem bestari solat di sekolah.
kem ni bertujuan untuk memberi panduan solat dan yang sewaktu dengannya kepada murid-murid bermula Tahun 1 hingga Tahun 4. (memandangkan j-qaf bermula dengan Tahun 4..)

tapi agak sedih. aku bukan perfect. ada jugak terbabasnya. tapi sekurang-kurangnya dengan ilmu yang tak seberapa ni, kita harapkan anak2 ni dapat sekali.
aku ditugaskan untuk jadi fasilitator kelas tahun 2. agak ramai yang masih belum lancar (atau boleh kata tak lancar langsung..) dengan bacaan2 asas macam niat wuduk, niat solat, dan tertib wuduk. ada yang lancar. tapi boleh dikira dengan jari. macam dalam kelas tadi, hanya 3 orang yang betul2 lancar amali dan bacaan yang dinilai. alhamdulillah.

yang buat sedihnya, budak2 ni bila dah taktau tu main2 pulak bila disuruh baca tengok buku. mainlah. bersembanglah. bila marah, boleh pulak buat taktau. sedihla..

entahla..mungkin sebab kurang pendedahan. yela, budak2 ni kebanyakannya tak besekolah agama petang. yang lancar tu pun, sebab diorang bersekolah agama. bukan sekolah kebangsaan ni tak ajar perkara ni dalam subjek agama Islam. tapi ilmu2 tu dipertajamkan lagi dengan adanya amali di sekolah agama.

aku sngat harap dengan adanya program mcm KBS ni, budak2 ni dapatlah ilmu yang wajib ni. inilah harapan terbesar aku.
doakan ye kawan2...


No comments: