Friday, April 4, 2014

~Bahaya Kekurangan Kalsium Bagi Ibu Hamil~

Biasanya kalau cakap pasal kalsium, kita mesti merujuk pada kepentingannya untuk kanak-kanak dalam tumbesaran tulang. Untuk orang tua pula, kalsium untuk mengelakkan pereputan tulang.


Selain daripada yang kat atas ni, tau tak yang kalsium adalah zat yang amat penting bagi ibu-ibu hamil? Kekurangan pengambilan kalsium sebenarnya boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran saat-saat melahirkan anak. Lebih buruk, kesannya akan berterusan sehingga usia tua.

Kalsium diambil oleh ibu hamil khususnya untuk kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal. Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi. Selain itu, pengambilan kalsium yang secukupnya didapati boleh mengelakkan masalah kekejangan sewaktu proses bersalin.
Kalau ibu-ibu gagal untuk menggantikan kalsium yang dah diserap bayi, ini boleh menyebabkan ibu-ibu itu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Mereka juga berisiko tinggi menghidap osteoporosis. Awww...takmau!!!

Dan khusus buat ibu-ibu bf, kena kekalkan pengambilan kalsium pada kadar yang sama itu lebih daripada orang dewasa biasa. Kalsium juga diperlukan untuk mengiringi proses merehatkan otot rahim yang mengecut semula mahupun sewaktu kedatangan haid. 

Untuk ibu-ibu yang ada masalah dengan pengambilan susu atau sumber kalsium yang lain, boleh ambil pil kalsium Shaklee a.k.a OSTEMATRIX. Tapi disamping kena jugakla teruskan amalan pemakanan yang sihat.
Suami2 pun boeh lah tunjukkan kasih sayang pada isteri, belikan Ostematrix untuk isteri. Nak lagi sweet, beli SET HAMIL terus.hehe... sayang lebih ni...




#Untuk konsultasi dan maklumat lanjut, boleh hubungi saya :
Adilah MTauket
Pengedar Shaklee Sepang dan Malaysia - Selangor (Sepang dan sekitarnya, Nilai, Enstek)
Email : adilah_mt at yahoo dot com
Sms/Whatsapp : 019-3513200
Page :Jom Sihat-Pengedar Shaklee Sepang
FB : Adilah MTauket

No comments: