Tuesday, September 21, 2010

- cekodok nasi -

malam tadi duk pikir nak buat apalah untuk sarapan pagi ni. jenguk dapur, tengok2 ada nasi lebih. apa lagi? mencuba resepi barulah.
tadaaa!!!!

mak la yang mencadang resepi ni masa raya itu hari. so, berusahalah aku memblend nasi tu pagi2 buta.


ni resepi main belasah je. alhamdulillah, balik sekolah, en.Alang kata ok. senyummmm...


Cekodok Nasi

1 cawan nasi - diblend bersama air sampai halus
3/4 cawan air
sedikit tepung gandum (ditambah kalau bancuhan nasi terlalu cair)
garam

*bahan tumbuk
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
cili padi
sedikit ikan bilis


dah gaul2 semua, agak2 macam nak buat cekodok tepung biasa.
jemput2 kan dengan jari, kemudian gireng dengan minyak yang panas.
sedia hidang dengan sos ataupun sambal tumis.





6 comments:

zyra said...

uishh.. nmpk menarik.. xpenah try lagik nih... nk salin resipi tu ek! (^_^)v

cik dila said...

sila la zyra...
my pleasure...=)

puan farah said...

uish..resepi baru ni..nak try la..

^fafau^chipshana said...

cik dila mak i pon salu wat jempot3 nasi nih..sgt best kan?oke fine mak buat,bukan i buat sndri haha!

أ / أحمد عبد المنعم said...

السلام عليكم هل تتحدثين العربية؟

cik dila said...

>>puan farah - sila2..hehe :D

>>fafau - yeke?hehe...takpe,pasni u buat plk...