Monday, December 16, 2013

~7 sebab badan perlukan suplemen~




Kesihatan diri merupakan harta yang paling berharga namun ramai yang tidak menyedarinya sehingga ditimpa sesuatu penyakit yang tenat. Ramai juga yang tidak menyedari akan peranan pengambilan makanan yang berkhasiat untuk memastikan kesihatan yang baik. Punca utama serangan penyakit-penyakit tenat seperti kanser dan penyakit jantung ialah kerana tidak memakan makanan yang sempurna dan kurang memakan makanan yang berkhasiat serta kurang bersenam. Corak pengambilan makanan yang teratur sepatutnya dimulakan sejak awal lagi. Pepatah ada mengatakan, “ Diri Anda Ialah Apa Yang Anda Makan ” dan kenyataan ini benar dalam soal kesihatan.

Mengapa Kita Perlukan Supplement?

1. Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang di perolehi dari makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2. Buah-buahan dan sayuran yang di tanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan dan zat galian yang kurang berbanding dengan buah dan syuran dari tanah yang subur. Racun perosak,racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan,penyimpanan dan penediaan makanan.Vitamin C dan enzim mudah di musnakan oleh haba semasa proses memasak.

4. Pengambilan pil tahan sakit,ubat-ubatan,alkohol dan antibiotik boleh menggangu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafein,lemak,kolestrol,gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5. Pengambilan makanan segera dan tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang di cadangkan.

6. Gaya hidup dan trend masa kini dengan kehidupan yang sibuk,jarang memasak di rumah dan lebih gemar makanan segera yan gtinggi kandungan MSG.

7. Bagi mereka yang berkerjaya makanan tengahari sekeluarga di luar dan makan malam memasak seringkas yang mungkin maka pengambilan makanan seimbang tidak di titik beratkan.


Jadi, sebab itu kita tak boleh bergantung semata-mata pada khasiat dari pengambilan makanan kita seharian. Manakala suplemen yang diambil juga perlu diambilkira kualitinya. Shaklee pengasas suplemen semulajadi dan menjadi pilihan nombor satu di US.


#Untuk konsultasi dan maklumat lanjut, boleh hubungi saya : 
Adilah MTauket
Pengedar Shaklee Sepang dan Malaysia - Selangor (Sepang dan sekitarnya, Nilai, Enstek)
Email : adilah_mt at yahoo dot com
Sms/Whatsapp : 019-3513200
Page :Jom Sihat-Pengedar Shaklee Sepang
FB Adilah MTauket

No comments: