Friday, September 27, 2013

~Pedih Ulu Hati~

Rata-rata kita mesti pernah rasa kan macam sakit pedih ulu hati (heartburn) ni. Selalu nya punca yang menjadi masalah pedih ulu hati ini datang daripada cara pemakanan kita yang tak betul..Kita hanya makan makanan yang kita suka je, contohnya macam pizza, burger, makanan yang pedas, air berkarbonat dan macam-macam lagi la. Lagi satu, makan yang tak mengikut masa. kadang2 skip waktu makan. Kalau dibiarkan berterusan, silap-silap boleh kena penyakit Gastro-Esophageal Reflux Disease (GERD), iaitu penyakit yang melibatkan penghadaman.

Saya dulu pun selalu jugak terkena sbb selalu skip makan. waktu mengandung, lagi lah..bila dah datang sakit tu, sampai membongkok-bongkok.Peritnya Allah saja yang tau.
Tapi sejak amalkan shaklee, dah berkurang datangnya pedih ulu hati ni.

Ni ada cara untuk kita elakkan pedih ulu hati ni.

Cara mengelakkan masalah pedih ulu hati:1. Elakkan daripada memakai pakaian dan seluar yang ketat selepas makan.2. Elakkan daripada melakukan aktiviti berat selepas makan.3. Jangan menghisap rokok atau minum minuman yang berakhohol.4. Elakkan daripada perut kosong dan makanan yang tidak berkhasiat.5. Cuba kekalkan berat badan yang sedia ada.6. Makan makanan yang ringan (light meal) pada waktu malam.7. Kunyah makanan dengan sempurna dan makan dengan perlahan.8. Makan dalam keadaan tenang dan bebas daripada masalah stress.9. Elakkan daripada makan dengan tergesa-gesa dan makanan yang tinggi kandungan asidnya (Ph).10. Minum banyak air.11. Amalkan berada dalam kedudukan menegak selepas makan bagi memudahkan proses penghadaman.
Ni pulak, makanan yang perlu dielakkan bagi mengelakkan pedih ulu hati.

Makanan yang perlu dielakkan bagi mengelakkan masalah pedih ulu hati:

1. Elakkan makan makanan yang mengandungi kandungan lemak yang tinggi terutamanya sebelum tidur.
2. Elakkan pengambilan gula yang terlampau banyak.
3. Elakkan pengamalan mengunyah chewing gums dan gula-gula penyegar mulut.
4. Kurangkan pengambilan coklat dan kafeine.
5. Elakkan pengambilan barangan konfeksi, pemanis tiruan dan makanan yang diproses.

Alternatif lain menangani pedih ulu hati ialah melalui supplement. Dan seperti biasa supplement pilihan saya ialah dari Shaklee.

1. Peppermint Ginger Plus - Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.
 
2.Alfalfa - Mengurangkan keasidan dan inflamasi
 
Harap-harap, artikel jadi info yang berguna untuk semua. Cegah sebelum parah. 



Berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi?
Hubungi : Adilah MTauket
Sid 947946
0193513200
Page FB : Jom Sihat-Pengedar Shaklee Sepang

No comments: