Tuesday, November 4, 2014

~Sunburn- Cara Elak dan Pulihkannya~

Hujung2 tahun ni kebanyakan sekolah buat sukan. Walaupun musim hujan, tapi kadang2 pagi matahari bercahaya dengan jayanya. Jom kita cerita2 sikit pasal matahari dan kaitannya dengan kita2 yg risau ni. Hihihi...


Cahaya matahari adalah bentuk radikal bebas yg menyebabkan sunburn pada kulit jd untuk mengelakkan masalah ini kita perlukan sesuatu yg bersifat antioksidaan bg melawan radikal bebas tersebut.

Macam mana kita nak mengurangkan kesan sunburn pada kulit?
Haa..dekat2 sikit, nak cerita ni.




 Vitamin E
Vitamin E adalah keluarga vitamin yang larut dalam lemak, dan bertindak sebagai antioksidan yang kuat dalam tubuh dan kerana sifat antioksidan ini, vitamin E sangat penting dalam melindungi kulit dari sinar ultra violet dan  yang menghasilkan sel radikal bebas yang membahayakan.

Kenapa Vita E Shaklee?
Kelebihan Selenium dalam Vitamin E. Selenium ni salah satu antioksida yang membantu menghalang Sunburn.  Sunburn ni salah satu aktiviti stress oksidatif yang sebabkan kulit rosak.  Jadi pengambilan Vitamin E dengan Selenium ni pelihara kulit daripada rosak bila terkena matahari direct.  Kalau amalkan Vita E ni boleh CERAH secara semulajadi.




 CoqHealth
COQ10 ni mungkin ramai yg igt utk jantung je tapi dalam COQ10 shaklee ada dua ingredient tambahan iaitu VITAMIN E dan GREEN TEA yg sgt tinggi antioksidaan bg melawan radikal bebas. Jadi, pengambilan Coq10 dri Shaklee bukan saja dapat manfaat utk jantung tapi untuk kulit yang cantik juga.

 Macam mana nak pulihkan kulit yang dah sunburn?
 Aah kan? Macam mana kalau dah jadi sunburn? Ok, ni pulak tips2 untuk memulihkan kulit sunburn.

 DAUN POKOK LIDAH BUAYA
Potong daun lidah buaya, ambil isinya dan sapu ke muka. Tunggu beberapa minit kemudian bilaskan bersih.

 YOGURT
Jadikan sebagai masker 3 kali seminggu.
♥yogurt + timun
♥yogurt + vita e complex

TEMBIKAI
Tembikai boleh menyejukkan kulit anda yang terbakar sinar matahari. Hiris nipis tembikai lalu tekan-tekan selama 20 minit pada wajah yang sudah dibersihkan, lalu bilas.

MAYONIS
Selepas berjemur lama di bawah sinaran matahari, sapu sedikit mayonis pada kulit dan anda akan dapat rasa kesan kelegaan.Mayonis juga mengandungi cuka yang membantu mengurangkan kesan kulit terbakar akibat sinaran terik cahaya matahari. Ditambah pula mayonis yang disimpan dalam sejuk apabila disapu pada kulit mampu menyejukkan kesan terbakar pada kulit.


 Jom.. Kita amalkan vitamin dan suplemen hebat dari shaklee ni. Badan sihat, kulit sihat, hidup ceria.



#Untuk konsultasi dan maklumat lanjut, boleh hubungi saya : 
Adilah MTauket
Pengedar Shaklee Sepang dan Malaysia - Selangor (Sepang dan sekitarnya, Nilai, Enstek)
Email : adilah_mt at yahoo dot com
Sms/Whatsapp : 019 351 3200
Page :Jom Sihat Anggun
FB Adilah MTauket


No comments: