Monday, May 12, 2014

~Tips Cepat Hamil - Makanan Peningkat Kesuburan~

Part 1 - Makanan Untuk Kesuburan Wanita

Bila ikatan dah dimeterai sah, tak sabar pulak rasanya nak hamil.
Yang dah ada pun, bila tengok kawan2 dukung baby, rasa nak menambah lagi. Betul! Saya pun rasa macam tu. Rindu momen hamil dulu..

Tapi menjad masalah bila usaha punya usaha, masih tidak lekat. Rezeki, Allah yang tentukan. Tapi kita akan usaha selagi terdaya kan. Antara tips nak cepat hamil ialah dengan meningkatkan tahap kesuburan suami dan isteri itu sendiri.

Amalan pemakanan menjadi satu faktor utama untuk meningkatkan tahap kesuburan. Jom kita baca apa makanan untuk meningkatkan kesuburan wanita.



1. Sayuran berdaun hijau dan Buah Organik
Kajian menunjukkan sayuran berdaun hijau mempunyai khasiat lebih baik dan kaya dengan zat besi. Buah dan sayur yang kaya serat, terbukti dapat menormalkan kadar gula darah yang menurunkan masalah kesuburan dan meningkatkan keseimbangan hormon.

Contoh sayur dan Buah:
  • Bayam
  • Kangkung
  • Strawberry
  • Citrus

2. Daging ayam dan Telur
Pengambilan daging ayam dan telur adalah sangat penting, kerana makanan ini berprotein tinggi dan mengandungi zat besi yang baik untuk kesuburan. Manakala telur kaya akan vitamin dan nutrisi penting seperti protein dan kolin. Kolin sangat diperlukan sebelum dan saat kehamilan kerana meningkatkan kemampuan tubuh untuk menyerap asid folik.


3. Kacang-kacangan dan biji-bijian
Jenis makanan kacang - kacangan ini mengandungi protein yang sangat baik untuk meningkatkan kesuburan pada wanita kerana membantu untuk meningkatkan ovulasi. Asid lemak Omega-3 dan asid lemak esensial yang memiliki efek langsung pada tingkat hormon juga terdapat pada kacang - kacangan dan biji - bijian ini. 

"OVULASI : Masa subur atau Ovulasi adalah suatu masa dalam siklus menstruasi wanita dimana sel telur yang matang siap untuk dibuahi. menurut beberapa literatur, masa subur adalah 14 hari sebelum haid selanjutnya. Apabila wanita tersebut melakukan hubungan seksual pada masa subur atau ovulasi maka kemungkinan terjadi kehamilan". Sumber - Wikipedia
4. Ikan
Ikan juga salah satu makanan yang mampu menigkatkan kesuburan karena mengandung asid lemak esensial (omega 3) yang merupakan bahan dasar produksi hormon, mengurangi peradangan, dan membantu mengatur siklus menstruasi. tidak hanya itu Ikan juga merupakan sumber protein dan vitamin A yang sangat baik untuk tubuh.

Jenis Ikan:
  • Ikan salmon
  • Sardin
  • Ikan cod
  • Ikan kembung


Selain pengambilan makanan di atas, kita juga boleh mengamalkan pengambilan suplemen yang menyokong ke arah peningkatan tahap kesuburan. Shaklee mencadangkan seperti yang berikut untuk kesuburan wanita.

GLA Complex
Alfalfa
BComplex
ESP



#Untuk konsultasi dan maklumat lanjut, boleh hubungi saya :
Adilah MTauket
Pengedar Shaklee Sepang dan Malaysia - Selangor (Sepang dan sekitarnya, Nilai, Enstek)
Email : adilah_mt at yahoo dot com
Sms/Whatsapp : 019-3513200
Page :Jom Sihat Anggun
FB : Adilah MTauket

No comments: