Sunday, May 20, 2012

- vitamin untuk preggy mom -

ahah...kandungan dah 5 bulan lebih, barulah nak cakap pasal vitamin kan..
ok, sejak sebelum kawen lagi, aku memang rasa badan aku ni kurang vitamin. asik lemah2. kulit pun tak cantik. jadi, memang aku amik vitamin tambahan ni. tapi selalu je lupa makan. kadang2 tu, ada banyak lagi dalam botol tu. muahaha... suka bebenor buat perangai macam gitu kan. lepas kawen pun sama je perangai. suka tak abeskan vitamin yang dibeli. macam lah kaya sangat. ingat vitamin tu murah???

bila dah mengandung, lagi lah risau. takut sangat vitamin tak mencukupi dalam badan. lebih2 kalsium. aku bukan peminum susu. tu yang buat risau terlebih tu. yelah, ada insan dalam ni nak menyerap, tapi bendanya takde. tak ke naya si kecik ni.

makanya, aku try cari supplement yang bersesuaian. oleh kerana malas nak cari satu2. so, aku decide pilih shaklee, yang kebetulan ada sorang kawan lama sekolah rendah dulu jadi shaklee punya pengedar. alhamdulillah. tak payah cari jauh2.

(sebenarnya ko berlagak kan..dah dapat vitamin free dari klinik, taknak makan..) bukan taknak..tapi dah nama vitamin tambahan kan. so kita cari tambahan la..

ok, daripada zainora, ni link dia http://aboutnora.blogspot.com/ dia nasihat aku amik set hamil. yang mana ada semua kat dalam gambar kat bawah ni.

so, bermula lebi kurang bulan ke 3 ari tu, aku consume shaklee je la. alhamdulillah. semua ok. tapi susu tetap kena minum jugak. detail vitamin ni semua ada dalam blog dia.
 



 

ada lagi satu, OMEGA. tapi yang ni kena makan lepas 7 bulan nanti. insyaAllah untuk otak baby.
so, sape2 naktau lanjut, gi lah kat blog pn zainora ye. aku tak dapat komisen pun. saje nak share apa yang aku amik sepanjang pregnant ni.

No comments: