Monday, May 11, 2009

- kenangan..dan sedikit tentang muhasabah diri -

mood : termenung je...
bila mengajar kat sekolah rendah ni kan...selalu je terkenang zaman sekolah kecik2 dulu. bangun pagi2 mak kejut...pastu mandi...gosok baju sendiri (mak dah suruh aku gosk baju sekolah sendiri masa aku darjah 2..sampai melecur2 lengan..haha)
pastu gi sekolah sendiri..jalan kaki sebab rumah aku belakang sekolah je...tapi kene redah jugak belakang rumah orang lain...sambil guide adik aku...
sambil bawak duit belanja 50 sen je...masa zaman aku, nilai tu cukup lagi...kenyang...

abis sekolah tengah hari, siap2 pulak untuk pegi sekolah agama petang..
naik basikal pulak...tapi kalau malas, aku mintak abah hantarkan..hehe..
seronoknya sekolah masa tu...
tapi takut dengan cikgu yang garang2..dulu tak berani nak gelak sama2 ngan cikgu..tapi bila kat sekolah aku skang ni, budak2 ni selamba je main pelok2 aku la...senggol2 aku la...
adushh....aku kalau buat macam tu dulu mau kena ketuk kepala..hahaha....

lagi seronok bila ikut aktiviti sekolah...macam camping ke...
aku tak dapat bayangkan lagi bebudak aku ni camping nanti...mau tak diorang basuh pinggan sendiri...pegang selut ape semua...hurrrmmmm macam tak je...
hari tu pegang bola basah pun muka dah berkerut seribu...huhuh...macam mana nak terapkan kesusahan dalam diri budak2 ni eh...sebab diorang ni dah biasa senang dan bersih selalu...
payah jugak kan...bila mana masa balik sekolah, mama atau papa yang tolong tarikkan beg...bawakkan botol air...sedangkan si anak berlenggang kangkung...

taktaula...
mama2 n papa2 sekalian...
apakah anda selalu merasakan anak anda tidak perlu merasa susah seperti mana pernah lalui dulu...?
apakah sememangnya anak anda perlu dilayan dan ditatang sepenuhnya tanpa ada rasa tanggungjawab dalam diri mereka?
aku tak dapat nak jawab..sebab aku sendiri belum mempunyai anak...mungkin jugak aku akan bersikap demikian...tapi mintala aku dijauhkan dari bersikap terlalu memanjakan anak...
takut nanti besar, lain jadinya...masyaAllah...

sekarang ni pulak...
aku rasa aku macam dah takde common sense pulak...
kadang tu fikiran yang tepu membuatkan aku mengambil mudah bila seseorang sedang bercakap dengan aku...
Ya Allah..kenapa jadi macam tu??
ada sekali, sorang ni duk tanya aku...fikiran aku boleh melayang je..lepas tu beralih pulak pada orang lain...
huwaaaa....taknakla macam ni...bersalah rasanya...
tapi terkadang aku sendiri tak menyedarinya...
bila dah berlalu lama sedikit barula sikap itu aku sedari sendiri...
ya tuhan..ampuni hambaMu yang lemah ini....
kepada yang terasa dengan sikapku itu, aku memohon sejuta kemaafan atas sikap ketidakbertanggungjawaban aku tu....
insyaAllah akan cuba kuubah sikap negatif itu...
doakan ya....


No comments: