Wednesday, September 30, 2009

- terapi pernafasan untuk sihat -

sebelum cuti raya hari tu, aku ada dapat satu artikel ni daripada kak bushra.pasal tajuk kat atas tu la...dan,oleh kerana sekarang ni aku asikla sakit kepala..yang mana serangannya datang tak menentu(banyak beno penyakitnya...) aku nak kongsikanla artikel tu kat sini.mana tau korang2 yang baca leh dapat manfaaat jugak kan...tapi, tak sepenuhnya sebab aku tak ingat letak kat mana artikel tu.ni yang mana aku ingat sebab ada kaitan sikit dengan aku kan...

i just sharing knowledge...

hidung kita berlubang sebelah kanan dan sebelah kiri.yang kanan tu mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin)..

kalau kita sakit kepala, try tutup lubang yang kanan dan bernafas ikut hidung sebelah kiri..buat lebih kurang 5 minit..kalau lelah,tukar pulak.tutup lubang sebelah kiri,dan bernafas ikut sebelah kanan..tak lama,kita akan rasa segar balik..

masa bangun, cuba rasa lubang sebelah mana bernafas lebih cepat,kiri atau kanan?
kalau kiri lebih cepat, maksudnya ada lelah..so, tutup lubang kiri, bernafas ikut lubang kanan.kita akan kembali segar dengan cepat.

Orang yang tulis artikel, tulis based on pengalaman dia. dia kata, dia selalu sakit kepala masa study dulu, so dia buat ikut cara ni. tak sampai seminggu, sakit kepala dia sembuh.dia buat lagi sampai sebulan, sakit kepala dia terus hilang.

aku tak pernah try lagi.nak cuba malam ni la..hehe..(sebab dari siang tadi sakit sampai rasa nak hantuk kepala ke dinding.boleh??)


INFO:
1. perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya tenang.
2. lelaki bernafas lebih denngan hidung sebelah kanan, selalu mudah marah..(ye ke??)

No comments: