Friday, October 17, 2008

- jati diri -

tadi kt kelas...
sambil bincang pasal pemulihan maths...
cikgu amer ada cakap pasal...
jati diri melayu...
dia selitkan sikit je...

pasal...
jati diri melayu yang tak kukuh...
(jangan marah ye...)
ye la...
bila cakap dengan orang indon je...
slanga mesti terikut2 dia...
kenapa???
padahal kalau kita cakap melayu malaysia
diorang boleh je faham...
cuma ada beberapa perkataan je yang berbeza...
banyak contoh dah kita tengok...
kat tv tu...
kalau ada interview dengan orang indon...
dengarkan slanga wartawan atau orang yang menginterview tu...
hmmm....

teringat pesan cikgu nasa...
biar kita jadi lalang..
jangan kita jadi padi...

kenapa?
sebab...
lalang..walaupun hujan atau angin kuat...
akarnya tetap utuh...

ermm...
mendalam kan..


p/s : esok nak beraya kt seremban...rasa2 nak tido sana tak??huhu....

2 comments:

TADC said...

erm.... rasernye, itu ssuatu yg lumrah.. klau kta brckp dgn org klantan, kta jga akn trikut slnga diorg..

jgn trlalu sempitkn pmikiran, bhasa mlayu yg kta agung2kn dtgnya dr sana :-)

cikgu dila said...

bkn sempitkan pemikiran...tp apa salahnya selagi org boleh faham,kita pertahankan...smpi bila kita nk ikutkan org...